Komunikacja od zawsze odgrywała kluczową rolę w naszym życiu. Pomaga w rozwoju, wyraża nasz punkt widzenia, stwarza nowe możliwości, dzięki niej poznajemy otoczenie i esencję ludzkiej natury. Nigdy nie osiągniesz harmonii ze światem i ludźmi dookoła, dopóki nie rozwiniesz dobrych zdolności komunikacyjnych – jesteś bowiem częścią społeczeństwa.
Wierzę, że każda istota ludzka może opanować do mistrzostwa sztukę komunikacji, bez znaczenia jaką zajmuje pozycję w hierarchii społecznej. Co oznacza umiejętność dobrej komunikacji? Ludzie ze świetnymi zdolnościami komunikowania się i słuchania powinni okazywać innym współczucie, utrzymywać kontakt wzrokowy, traktować innych z szacunkiem i koncentrować się na tym, co przekazuje rozmówca. Dzięki tym wszystkich cechom dobrego słuchacza i rozmówcy zbudujesz dobre relacje, zasłużysz na szacunek innych i skłonisz ku sobie ludzi.
Osoby, które więcej słuchają niż mówią oraz szybko wyłapują sens całej konwersacji są bezcenne. Gdyby wszyscy ludzie z całych sił okazywali troskę, słuchali, rozmawiali i wspierali innych, ten świat byłby dużo lepszy. Rozejrzyj się i zobaczysz tysiące samotnych ludzi, którzy na pierwszy rzut oka wydają się szczęśliwi, a którzy pragną być po prostu usłyszani i zrozumiani. Przeczytaj poniższe podpunkty, a zrozumiesz, że umiejętność słuchania i różne psychologiczne sztuczki mogą zdziałać cuda i poprawić relacje interpersonalne.
Jak zostać dobrym słuchaczem?
1. Naucz się empatycznego słuchania
Jakby nie patrzeć, żyjemy w surowym i obojętnym świecie, gdzie każdy pragnie trzymać się z daleka od negatywnych uczuć. Jasne, to dobre dla zdrowia i emocjonalnego dobrostanu, ale nigdy nie zbudujesz wartościowych związków i nie zdobędziesz przyjaciół, jeżeli nie będziesz pomagał i wspierał innych.
Jeśli chcesz stać się dobrym słuchaczem, zdobyć pewność siebie i szacunek, naucz się jak słuchać z empatią. Słyszałeś kiedykolwiek o empatycznym słuchaniu? Ten rodzaj słuchania jest zdolnością do komunikowania się ze zrozumieniem, współczuciem i umiejętnością zobaczenia smutku w oczach rozmówcy, nawet kiedy stara się on ukryć swoje prawdziwe uczucia.
Bądź autentyczny, aby twój rozmówca uwierzył w szczerość współczucia. Inaczej ten, kto otworzył się przed nami i przekazał część trosk, może poczuć się obrażony. Postaw się w jego miejscu, a będziesz miał szansę zrozumieć uczucia i emocje. Empatyczne słuchanie znacząco podnosi pewność siebie i samoocenę mówiącego.
2. Trzymaj język za zębami
Jeśli ludzie powierzają ci swoje sekrety, oznacza to, że ufają ci bezgranicznie i polegają na twojej pomocy. W mojej opinii ludzie, którym powierzono czyjeś sekrety nie mają moralnego prawa do ich ujawniania. Jeśli pragniesz utrzymać przy sobie ludzi, na których ci zależy, powinieneś się starać o nieposzlakowaną reputację. Pamiętaj, że ludzie, którzy mówią zbyt dużo, mają zazwyczaj złą reputację, bo nikt nie szanuje tych, którzy nie wyobrażają sobie życia bez ciągłego mielenia językiem i rozpuszczania plotek.
Poza dotrzymywaniem tajemnic, rzeczą pożądaną jest wymiana sekretów z rozmówcą, któremu w pełni ufasz i darzysz szacunkiem. To podniesie poziom zaufania w waszej wzajemnej relacji.
3. Mów mniej, słuchaj więcej
W czasie rozmowy, skup się na słuchaniu. Kiedy jeden z twoich przyjaciół dzwoni do ciebie i zaczyna rozmowę, znaczy to, że chce się podzielić swoimi problemami i otrzymać wartościową poradę zamiast zostać obdzielonym porcją twoich problemów i negatywnych uczuć.
Twoim zadaniem jest skoncentrowanie się na rozmówcy i uważne słuchanie wszystkiego, co ma ci do powiedzenia. Zwracaj uwagę na słowa, gesty, uczucia, patrz w oczy. Za wszelką cenę staraj się nie przerywać, daj rozmówcy szansę by się wygadać. W ten sposób zyskujesz także czas, by przetworzyć i przeanalizować, to o czym mówi. Kiedy rozmówca sam przerwie na chwilę, możesz odpowiedzieć i zaprezentować swój punkt widzenia. Nie wierz tym, którzy mówią, że cisza lub słuchanie jest domeną ludzi słabych i niekompetentnych. To oznaka siły, mądrości, intelektu i samokontroli.
4. Pozbądź się niepokoju i wewnętrznego napięcia
Nie musisz być urodzonym liderem albo mającą władzę polityczną personą, by zaskarbić sobie szacunek innych. Najważniejszą rzeczą jest pozostawanie silnym emocjonalnie i utrzymywanie poczucia wewnętrznej równowagi. Jeśli jesteś dobry w tłumieniu negatywnych emocji i zachowywaniu się, jakby wszystko było w porządku, osiągniesz wiele celów i zyskasz reputację profesjonalisty.
Powinieneś jednak wiedzieć, że ludzie sukcesu są też często zdolnymi psychologami, którzy łatwo zauważą w twoich oczach lęk lub niepokój w trakcie rozmowy. Słuchają oni zazwyczaj swojej intuicji, więc istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że pewnego dnia zwątpią w szczerość twoich słów i intencji.
W takim przypadku ani rozmowa ani słuchanie nie przekonają twojego rozmówcy, że wewnętrzne napięcie nie jest z twojej strony oznaką oszustwa. Wiem, że trudno się uśmiechać i zachowywać naturalnie, kiedy coś jest nie tak. Jeśli z natury jesteś wyjątkowo uczuciowym i wrażliwym słuchaczem, powinieneś poświęcić wystarczająco dużo czasu na relaksację i spróbować znaleźć wewnętrzny spokój w twoim życiu. Jak tylko pożegnasz się z lękami, a negatywne nastawienie zastąpisz pozytywnym, wywrzesz na rozmówcach dobre wrażenie.
5. Pozwól sobie na konstruktywną krytykę
Nie wiem czemu, ale obecnie wielu ludzi nie radzi sobie z konstruktywną krytyką i wierzy, że nieprzyjazne uwagi i oceny są używane, by ich zdyskredytować i podkopać reputację. Tymczasem inteligentni i pewni siebie ludzie traktują krytycyzm jako nieodłączną część swojego życia. To on motywuje i popycha do przodu, rozwija bez względu na wszystko.
Zauważyłam, że odrobina konstruktywnej krytyki nie niszczy konwersacji, ani nie czyni szkody żadnemu z rozmówców, a wręcz przeciwnie – udowadnia, że jesteś uczciwą, szczerą i niezależną osobą, która jest prawdziwie zainteresowana powodzeniem rozmówcy i jego osobistym rozwojem.
Co więcej, ludzie są w stanie zauważyć, że nadmierne przymilanie się, pochlebstwa i podlizywanie się nie są twoją mocną stroną. Powinieneś jednak być ostrożny z krytyką, ponieważ czasami to przydatne i rozwojowe narzędzie może stać się bronią obusieczną. Jeśli nie wiesz, czy użycie krytyki będzie w danym momencie odpowiednie, powinieneś się wstrzymać.
6. Unikaj rozpraszaczy
Prawie każdy współczesny człowiek posiada telefon i inne gadżety. Ludzie poświęcają obecnie zdecydowanie zbyt wiele czasu komunikacji wirtualnej. Nawet kiedy muszą rozmawiać twarzą w twarz, rozmowę przerywają nagłe telefony lub wiadomości. W efekcie odbierają i odpowiadają na wiadomości tekstowe w czasie rozmowy. Takie zachowanie jest wyrazem braku szacunku.
Jeśli pragniesz być dobrym słuchaczem, powinieneś traktować osobę, której słuchasz z szacunkiem. Oznacza to, że powinieneś unikać lub ograniczyć wszystkie możliwe rozpraszacze podczas konwersacji. Ustaw w swoim telefonie tryb cichy na 5 lub 10 minut i będziesz miał okazję by przedyskutować wszystkie ważne kwestie i przyjaźnie nastawić do siebie rozmówcę.
7. Nie bój się zadawania pytań
Jeśli zdecydujesz się mówić mniej i słuchać więcej, konieczne jest zadawanie rozmówcy pytań, by pokazać że omawiany temat jest dla ciebie interesujący i że jesteś zaangażowany. Psychologowie polecają zadawanie pytań otwartych, czyli takich, na które nie można odpowiedzieć krótko „tak” lub „nie”. Pomogą ci one ożywić konwersację i otrzymać szczegółowe odpowiedzi w sprawach, które cię interesują.
Staraj się jednak nie zdominować rozmówcy pytaniami. W przeciwnym razie miła rozmowa może zamienić się w przesłuchanie. Bądź pewien, że pytania są taktowne, inaczej rozmowa może przybrać niespodziewany obrót i stać się wymuszona.
Ludzie nie są w stanie osiągnąć wzajemnego zrozumienia, dopóki nie nauczą się słuchać. Im więcej słuchasz, tym więcej masz szans na usłyszenie prawdy. Wierzysz, że umiejętności dobrego słuchania uczynią się osobą autorytatywną i odnoszącą sukcesy?
[…] Jednym z najprostszych sposobów, aby pokazać swoją miłość bez słów jest słuchanie drugiej osoby. Warto słuchać, nawet jeśli temat rozmowy wydaje się nudny lub powtarzalny. Jeśli ukochana osoba spyta, czy opowiadała wam tę historię już wcześniej, możesz odpowiedzieć „Tak, ale opowiedz to jeszcze raz, bo zapomniałem, jak to dokładnie wyglądało”. Koniecznie zajrzyj też do mojego wpisu o tym, jak zostać dobrym słuchaczem. […]