Proszę mi się tu szczerze przyznać, kto odwiedzając swoje ulubione blogi, ma czasem ochotę założyć swój własny? Wiem, że takich osób jest sporo, bo przysyłacie mi maile i wiadomości na Facebooku z prośbą o rady i opinie zarówno na temat tego, jak założyć bloga, jaką platformę wybrać, jak i na temat prowadzonych przez siebie blogów. Niestety nie jestem w stanie odpowiadać na każdego takiego maila czy wiadomość indywidualnie, bo blogowanie, to temat bardzo obszerny i odpowiadanie na maile zajmuje mi naprawdę mnóstwo czasu, którego szczerze mówiąc nie mam w tej chwili zbyt dużo. Po drugie na pewno nie jestem na tyle kompetentna, żeby udzielać wam profesjonalnych rad, ale mimo to chętnie podzielę się wiedzą, jaką zdobyłam do tej pory i mam nadzieję, że znajdziecie tutaj jakieś przydatne informacje.

Wbrew pozorom założenie bloga do najprostszych rzeczy nie należy. Nawet ja, mimo że wcześniej przez kilka lat zajmowałam się tworzeniem stron internetowych, optymalizacją i pozycjonowaniem, to popełniłam na początku kilka głupich błędów, których mogłabym uniknąć, gdybym tylko przed założeniem bloga na spokojnie zastanowiła się na kilkoma ważnymi kwestiami. Bardzo chciałabym, żebyście dzięki temu co zaraz napiszę mieli choć trochę łatwiejszy start :-)

 

O czym pisać na blogu?

Być może to pytanie zabrzmi absurdalnie, bo może się wydawać, że potrzeba założenia bloga wynika z chęci dzielenia się w sieci czymś konkretnym, ale uwierzcie mi, że mnóstwo osób, najpierw zakłada bloga, a dopiero potem zastanawia się, o czym tak właściwie pisać na tym blogu. Prawda jest taka, że możesz pisać o czymkolwiek i absolutnie nie musisz, a wręcz nie powinieneś skupiać się tylko na jednej niszy. Mój blog jest o wszystkim, co mnie w danej chwili interesuje – o modzie, urodzie, paznokciach, blogowaniu. Zdarza mi się wrzucać tutaj jakiś przepis kulinarny, pochwalić się nowym zakupem, wyjazdem, napisać kilka rad o odchudzaniu. Nie ograniczam się w żaden sposób. Za klika dni napiszę o moim kocie albo pokażę wam, jakie firanki mi się podobają. Za jakiś czas być może zacznę pisać o dzieciach, chociaż kiedyś myślałam, że nie chcę, żeby byli częścią mojego bloga. Może ktoś mnie wkurzy i to opiszę, a może skomentuję jakieś wydarzenie albo problem społeczny. Stworzyłam blog lifestylowy, czyli taki o wszystkim i o niczym i uwierzcie mi, że właśnie takie blogi cieszą się obecnie największą popularnością. Chcecie dowód? Wejdźcie na blogi najpopularniejszych blogerek modowych, a zobaczycie, że wiele z nich, mimo że latami pisało tylko o modzie, teraz zaczyna przeplatać posty modowe postami typowo lifestylowymi – dodają przepisy, porady wnętrzarskie, piszą o swoich zwierzętach i podróżach. Ogólnie mówiąc, wychodzą naprzeciw zapotrzebowaniu na blogi lifestylowe, których w najbliższych miesiącach i latach będzie coraz więcej.

Pamiętaj jednak, że aby mieć szansę stworzyć popularnego bloga, musisz mieć w sobie coś, czym będziesz wyróżniał się na tle innych blogerów. Może to być specjalistyczna wiedza, w jakiejś mniej lub bardziej popularnej dziedzinie, twoja uroda i świetna sylwetka, zdolności kulinarne, świetny gust modowy, niecodzienne hobby lub talent do robienia zdjęć. Tak naprawdę nie ważne, co będzie tą twoją najmocniejszą stroną. Najważniejsze, żebyś miał siłę przebicia i potrafił się czymś wyróżnić, bo blogów mamy już w Polsce dziesiątki (setki?) tysięcy, a nie zapominajmy o tym, że codziennie powstają nowe.

Reasumując, możliwości są nieograniczone. Może pisać porady, recenzje, pokazywać swoje stylizacje, projekty, fotografie, przepisy i wszystko inne, co dotyczy twojego życia i zainteresowań. Najważniejsze, abyś był szczery i autentyczny, więc nigdy, przenigdy nie pisz o czymś, o czym nie masz zielonego pojęcia. A jeżeli kiedykolwiek zabraknie ci pomysłów, to w poszukiwaniu inspiracji, możesz zajrzeć do mojego postu pomysły na posty na bloga.

 

Czy nadaję się na blogera?

Nie chcę być zbyt brutalna ani co gorsza chamska, ale jeżeli chcesz założyć bloga i nie chciałbyś przeżyć głębokiego rozczarowania lub kompromitacji, to koniecznie zadaj sobie to proste pytanie. Mimo, że bloga może pisać prawie każdy, bo zapotrzebowanie na informacje, porady i opinie jest w Internecie ogromne, to na pewno odpuść sobie pisanie (przynajmniej na jakiś czas i popracuj najpierw nad sobą) jeżeli:

1. Robisz straszne błędy ortograficzne.

2. Nie potrafisz wysłowić się w sposób zrozumiały i poprawny stylistycznie.

3. Piszesz o rzeczach, przez które możesz stać się przedmiotem kpin znajomych – pamiętaj, że w Internecie nigdy nie jesteśmy anonimowi – tutaj nic się ukryje.

4. Nie potrafisz radzić sobie z krytyką i bardzo przejmujesz się tym, co myślą inni.

Poza tym, żeby nadawać się na blogera powinieneś być inteligentny, bardzo systematyczny, cierpliwy, ambitny, szczery, dość pokorny, ale równocześnie świadomy własnej wartości i asertywny.

 

Jak założyć bloga za darmo?

Wybór odpowiedniej platformy lub skryptu, to jedna z najważniejszych decyzji, jaka będziesz musiał podjąć przy zakładaniu własnego bloga.

Obecnie istnieje całe mnóstwo darmowych stron i oprogramowań, za pomocą których, w zaledwie kilka chwil będziesz w stanie założyć swojego bloga za darmo. Są to strony takie jak blogger.com, onet.pl, bloog.pl, wordpress.com, jogger.pl, blox.pl, interia.pl, pinger.pl oraz oprogramowania, takie jak Joomla i WordPress.

Powiem szczerze, bez zbędnego zagłębiania się w szczegóły, że na waszym miejscu brałabym pod uwagę wyłącznie Bloggera (Blogspot) oraz platformę WordPress.com lub skrypt WordPress.org i już szybciutko przychodzę do następnego punktu.

 

Blogger (Blogspot) czy WordPress

Osobiście zakładając bloga postanowiłam zacząć na Blogspocie, a w przyszłości przejść na WordPress. Wybrałam taką opcję, mimo że od początku wiedziałam, że WordPress jest najlepszym oprogramowaniem do blogowania, ponieważ równocześnie zdawałam sobie sprawę z tego, że Blogger (Blogspot) jest tak popularną platformą, że o wiele łatwiej będzie mi zdobyć na niej czytelników. Okazało się, że rzeczywiście tak jest, ale nie miałam pojęcia o tym, że w momencie, kiedy przejdę na WordPress, stracę całe mnóstwo czytelników, którzy odwiedzali mnie na Blogspocie. Nie jestem do końca pewna, dlaczego tak się stało, ponieważ zrobiłam przekierowania wszystkich moich tekstów ze starej subdomeny na nową domenę, ale fakt faktem i o tym muszę powiedzieć otwarcie – ten ruch na Blogspocie był bardzo kiepskiej jakości, ponieważ większość użytkowników, to były osoby, które wpadały na mojego bloga tylko po to, żeby zostawić na nim spamerski komentarz typu “Ale fajnie, zapraszam do mnie www.cośtam.blogspot.com”. Być może blog wyglądający trochę bardziej profesjonalnie odstraszył takich delikwentów.

Jeżeli zdecydujesz się na to, żeby prowadzić bloga na WordPressie, będziesz miał do wyboru dwie opcje – założyć bloga na platformie WordPress.com lub założyć bloga na własnym serwerze, korzystając z oprogramowania dostępnego pod adresem WordPress.org.

Gdybym mogła cofnąć czas, na pewno postawiłabym bloga od razu na własnym hostingu i domenie, w oparciu o skrypt z WordPress,org. Dobra wiadomość jest taka, że przenieść się z Bloggera na własnego WordPressa można w każdej chwili, w całkiem łatwy sposób.

 

Zalety i wady Bloggera

Zalety:

– Sporo ciekawych darmowych szablonów bloga.

– Jest bardzo łatwy w obsłudze.

– Spora liczba widgetów, z których można korzystać.

– Jest za darmo.

– Łatwiejsza promocja, ale tylko pozornie, bo przecież wszyscy wiemy, jak w rzeczywistości zdobywa się komentarze i obserwatorów na Bloggerze.

 

Wady:

– wszystkie blogi postawione na Blogspocie mają takei same lub bardzo podobne adresy IP, w wyniku czego są bezużyteczne dla pozycjonowania. Oczywiście może się zdarzyć, że ktoś nie siedzący w temacie pozycjonowania kupi u ciebie link, ale raczej będą to odosobnione przypadki.

– Nie masz żadnego dostępu do plików na serwerze.

– Miejsce na zdjęcia i filmy jest ograniczone i jeżeli osiągniesz limit, to za dodatkowe miejsce będziesz musiał zapłacić.

– W rzeczywistości ani twój blog ani jego subdomena nie są twoją własnością. Teoretycznie Blogspot mógłby nagle zniknąć, a ty straciłbyś wtedy subdomenę i wszystkie treści, jakie opublikowałeś na blogu. Całkiem niedawno czytałam na blogu jednej dziewczyny, że ktoś usunął z jej bloga wszystkie posty. Dziewczyna blogowała już kilka lat i miała ich setki! W jednej chwili straciła wszystkie. Doradziłam jej, że może odzyskać sporo z nich dzięki stronie Archive.org, ale nie skorzystała z mojej rady. Jestem pewna, że straciła mnóstwo czytelników i większość sponsorów i reklamodawców, a gdyby tylko miała bloga na własnym hostingu i domenie, to wystarczyłoby przywrócenie kopii zapasowej (zajmuje to kilka minut), żeby odzyskać całego bloga.

– Optymalizacja bloga nie należy do najłatwiejszych, bo za każdym razem, kiedy chce się coś zmienić trzeba grzebać w kodzie.

– Publikowane przez ciebie treści muszą być zgodne z regulaminem Blogspota. Jeżeli go złamiesz, twój blog może zostać usunięty bez ostrzeżenia.

– Nie ma możliwości ustawienia własnego adresu mailowego zawierającego adres bloga.

 

 

Zalety i wady platformy WordPress.com

Korzystanie z platformy WordPress, podobnie jak korzystanie z Bloggera nie jest najlepszą opcją. Zasady są bardzo podobne. Tworzysz własną subdomenę, która tak na prawdę nie należy do ciebie, otrzymujesz darmowy hosting ograniczony do jakiejś konkretnej pojemności, jest sporo darmowych szablonów, a obsługa bloga jest w miarę prosta. Jeżeli będziesz chciał przenieść bloga na własny hosting, to nie będzie z tym większego problemu. Ale niestety…

WordPress.com posiada bardzo ograniczone możliwości zamieszczania na nim reklam, na przykład Google Adsense. Posiada niewielką ilość widgetów do wyboru oraz bardzo ograniczone możliwości dokonywania zmian w kodzie oraz w wyglądzie strony.

 

 

WordPress.org – płatny ale najlepszy

Druga opcja jest bez wątpienia najlepszą, jeżeli zależy ci na tym, żeby prowadzić profesjonalnego bloga, mieć pełną swobodę w zarabianiu na nim i kontrolę nad wyglądem, publikowanymi treściami i i optymalizacją.

Wady są dwie. Sam skrypt jest bezpłatny, ale zakładając bloga na własnym hostingu i domenie, będziesz musiał pokryć ich koszt. Dobra wiadomość jest taka, że na początku są to bardzo niewielkie koszty, a jeżeli zaczniesz zarabiać na swoim blogu, to poniesione koszty bardzo szybko zwrócą ci się z nawiązką. Drugą wadą jest to, że założenie bloga nie będzie tak łatwe jak na gotowej platformie, ale być może pocieszy cię fakt, że w gruncie rzeczy nie jest to wcale tak trudne jak się wydaje, a w sieci jest mnóstwo szczegółowych instrukcji jak krok po kroku zainstalować i skonfigurować WordPressa.

 

Zalet jest za to całe mnóstwo:

– Istnieje ogromna ilość szablonów do wyboru. Zarówno darmowych, jak i płatnych – bardziej profesjonalnych.

– Ogromna ilość wtyczek, które możesz zainstalować za darmo.

– Łatwość optymalizacji – zarówno dzięki pełnemu dostępowi do kodów jak i dzięki możliwości zainstalowania wtyczek pomagających w optymalizacji, takich jak na przykład genialne Yoast WordPress SEO.

– WordPress posiada wielką społeczność użytkowników, którzy w razie jakichkolwiek problemów z użytkowaniem skryptu będą w stanie ci pomóc.

– Pełna kontrola nad wszystkim, co publikujesz na blogu. Treści są twoje i tylko twoje. Możesz wrzucać na bloga to, co ci się żywnie podoba i nikt ci tego nie zabierze, ani nie ukaże cię za naruszanie jakichkolwiek standardów i regulaminów.

Ja jako osoba ceniąca sobie niezależność wybrałam właśnie oprogramowanie ze strony WordPress.org i jestem bardzo zadowolona z tego wyboru.

 

Kończąc temat wyboru platformy, chciałabym tylko dodać, że natknęłam się w Internecie parę razy na opinie, jakoby blogi postawione na WordPress.com i na Blogspocie pozycjonowały się lepiej od tych na własnych hostingach i domenach. Opierając się na swoich własnych doświadczeniach i analizie statystykbwidzę, że jest dokładnie odwrotnie. Po miesiącu prowadzenia bloga na własnym hostingu ruch pochodzący z wyników wyszukiwania zwiększył się dwukrotnie i cały czas systematycznie rośnie, a wiele artykułów od razu po ich publikacji trafia na dość wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania.

 

Wybór idealnej domeny

Wiele platform blogowych oferuje darmowe subdomeny, ale powiedzmy sobie szczerze – subdomena nigdy nie będzie wyglądać tak profesjonalnie jak twoja własna domena. Co gorsza subdomena tak naprawdę nigdy nie będzie twoją własnością, bo należeć będzie do platformy, na której założyłeś blog. Jest też trudniejsza do zapamiętania.

Domena bloga powinna być w miarę krótka i przede wszystkim łatwa do zapamiętania. Widziałam mnóstwo blogów z domeną typu www.blogomodzieiurodzieorazstyluzyciasweetkasiunixx.blogspot.com i jeżeli trafiam na takiego bloga, to opuszczam go błyskawicznie, bo od razu wiem, że nie znajdę na nim niczego ciekawego. Zauważyłam też, że niektóre dziewczyny dorabiają sobie dziwne końcówki do swoich imion, z czego wychodzą subdomeny typu www.kasiaxx19.blogspot.com. Niby w miarę krótkie, ale też niezbyt łatwe do zapamiętania. Starajcie się wybierać nazwy, które wpadają w ucho i zapadają w pamięć. Na waszego bloga wejdzie mnóstwo osób, które po jakimś czasie będą chciały wrócić na waszą stronę, żeby zobaczyć coś jeszcze raz, sprawdzić ponownie jakąś informację lub po prostu zobaczyć, co nowego napisaliście. Nie utrudniajcie im tego.

Najlepiej, żeby domena kończyła się na .com lub .pl, ponieważ inne końcówki są trudniejsze do zapamiętania. Jeżeli wybrana przez ciebie domena jest dostępna w obu opcjach, najlepiej będzie, jeżeli wykupisz obie i zrobisz przekierowanie z jednej na drugą.

 

Załóż profile na portalach społecznościowych

Fanpage na Facebooku, Instagram i Twitter to absolutne minimum dla każdego blogera. Bardzo popularny jest także G+ oraz Snapchat. Nie zniechęcaj się tym, że na początku będziesz mieć mało fanów i obserwatorów. Pamiętaj, że nie od razu Kraków zbudowano :-)

Oczywiście portali społecznościowych są setki i tylko od ciebie zależy, które wybierzesz, ale na początek radziłabym tobie skupić się wyłącznie na tych najpopularniejszych.

 

Optymalizacja bloga pod kątem wyszukiwarek

Optymalizacja, czyli SEO to najważniejsze, co musisz zrobić, jeżeli chcesz (a zapewniam cię, że chcesz i to bardzo), żeby twój blog był widoczny w wynikach wyszukiwania Google. Oczywiście wyszukiwarek jest więcej ale ponad 90% użytkowników korzysta tylko z Google, więc to ona jest najważniejsza i dyktuje wytyczne.

Na pewno w przyszłości napiszę oddzielny artykuł o tym, jak zoptymalizować bloga pod kątem wyszukiwarek internetowych. Niestety jest to dość obszerny temat, a i tak mam wrażenie, że już trochę za bardzo rozpisałam się w tym poście. Jeżeli więc już teraz chcesz dowiedzieć się o co w tym chodzi, musisz skorzystać właśnie z wyszukiwarki Google.

 


Napisanie tego artykułu zajęło mi trochę czasu, a i tak czuję, że nie wyczerpałam tematu. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego, co napisałam będziecie mieć już jakieś pojęcie na temat tego, jak założyć bloga. Jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości, jeżeli coś jest dla was niezrozumiałe, to piszcie śmiało w komentarzach!

Niedługo zacznę pisać cykl o narzędziach dla blogerów. Mam nadzieję, że znajdą się osoby, którym taka tematyka przypadnie do gustu.

Jeżeli chcecie jako pierwsi dowiedzieć się o nowych postach o blogowaniu, to nie zapomnijcie polubić mojego profilu na FB –> <<tutaj>>